1. Do zadań i kompetencji Wójta należą wszystkie zadania określone w ustawach i innych przepisach prawnych dla organu wykonawczego Gminy.
2. W przypadku nieobecności lub z innych przyczyn niemożności pełnienia obowiązków przez Wójta jego zadania i kompetencje przejmuje Zastępca.
3. Wójt może powierzyć prowadzenie w jego imieniu niektórych spraw z zakresu swojej właściwości Zastępcy Wójta i Sekretarzowi Gminy.
4. Do kompetencji Wójta jako kierownika Urzędu należy w szczególności:
1) sprawowanie kontroli zarządczej;
2) nadawanie Urzędowi Regulaminu, jego zmiana i uchylanie;
3) wydawanie zarządzeń wewnętrznych oraz poleceń służbowych, w tym dotyczących wewnętrznego porządku i organizacji pracy Urzędu w zakresie nieobjętym Regulaminem;
4) wykonywanie wobec pracowników Urzędu czynności z zakresu prawa pracy, stosownie do przepisów ustawy o pracownikach samorządowych, kodeksu pracy oraz aktów wykonawczych;
5) reprezentowanie Urzędu na zewnątrz;
6) udzielanie imiennych upoważnień i pełnomocnictw do działania w imieniu Wójta;
7) powierzanie Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi wykonywania zadań Gminy w jego imieniu;
8) zatwierdzanie zakresów zadań i kompetencji pracowników Urzędu;
9) rozstrzyganie ewentualnych sporów kompetencyjnych między komórkami i pracownikami Urzędu;
10) rozpatrywanie skarg i wniosków wpływających do Urzędu;
11) bezpośrednie nadzorowanie pracy:
a) Zastępcy Wójta Gminy,
b) Sekretarza Gminy,
c) Skarbnika Gminy,
d) Referatu Finansów i Planowania,
e) Referatu Organizacyjno-Administracyjnego – Archiwum oraz BHP
f) Referatu Gospodarki Przestrzennej, Infrastruktury, Rolnictwa i Gospodarki Gruntami,
6) Urzędu Stanu Cywilnego.