1) prowadzenie ewidencji ilościowo – wartościowej składników majątku;
2) przeprowadzanie inwentaryzacji mienia Urzędu, zgodnie z obowiązującymi przepisami;
3) zapewnienie egzekwowania i dochodzenia wierzytelności Gminy i Urzędu;
4) prowadzenie spraw związanych z wypłatą wynagrodzeń i innych należności przysługujących pracownikom Urzędu oraz diet przysługujących radnym i sołtysom;
5) załatwianie spraw związanych z ubezpieczeniem budynku i mienia Urzędu, a także koordynowanie załatwiania spraw w powyższym zakresie w odniesieniu do mienia i budynków będących w dyspozycji jednostek organizacyjnych Gminy i jednostek pomocniczych;
6) zapewnienie odpowiedniej obsługi kasowej Urzędu;
7) prowadzenie ewidencji zawartych przez gminę umów, księgowanie wpłat czynszów z tytułu najmu mienia oraz egzekwowanie zaległości;
8) współdziałanie z referatami Urzędu w zakresie formułowania budżetu i jego zmian;
9) przygotowywanie propozycji wysokości stawek podatków i opłat lokalnych;
10) dokonywanie wymiaru i poboru podatków i opłat lokalnych;
11) dokonywanie rozliczenia sołtysów z inkasa podatków i opłat lokalnych;
12) opracowywanie decyzji i postanowień w zakresie wszczęcia, orzekania, stosowania ulg; odroczeni umorzeń oraz zaniechania poboru podatków lokalnych;
13) prowadzenie rejestru podań i odwołań w sprawie wymiaru, umorzenia, odroczenia i rozłożenia na raty podatków i opłat;
14) przeprowadzanie kontroli w zakresie zgodności oświadczeń podatkowych ze stanem faktycznym;
15) udzielanie informacji niezbędnych do ustalenia okoliczności mających znaczenie
w sprawach z zakresu ubezpieczenia rolników;
16) prowadzenie ewidencji wpływów podatków i opłat oraz organizowanie właściwej obsługi kasowej podatników;
17) prowadzenie postępowania egzekucyjnego należności podatkowych wobec Gminy, w tym terminowe wystawianie upomnień i tytułów wykonawczych, prowadzenie ich ewidencji i aktualizacja;
18) prowadzenie ewidencji dłużników i wierzycieli oraz uzgadnianie sald;
19) zapewnienie realizacji przepisów ordynacji podatkowej;
20) koordynacja i nadzór nad sporządzaniem i realizacją planów finansowych gminnych jednostek organizacyjnych;
21) ewidencja księgowa przepływu środków finansowych dotycząca wykonania zadań zleconych i powierzonych Gminie;
22) ewidencja dochodów nie podatkowych Gminy /opłaty za wieczyste użytkowanie, dzierżawy, inne opłaty/;
23) realizacja wydatków Gminy – bieżących i inwestycyjnych;
24) współpraca z Urzędami Skarbowymi w zakresie realizacji należności Skarbu
Państwa;
25) współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów, w tym przygotowywanie wystąpień w sprawie wydania opinii przez RIO w sprawach określonych w przepisach;
26) współpraca z bankami;
27) współpraca z ZUS w zakresie wynikającym z obowiązujących przepisów;
28) prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania związanych z zakresem zadań referatu oraz zapewnienie właściwego zabezpieczenia i wykorzystania tych druków;
29) zapewnienie nadzoru nad właściwym wykorzystaniem i rozliczaniem dotacji udzielonych z budżetu Gminy;
30) przygotowywanie projektów uchwał Rady w sprawie ustalania procedury uchwalania budżetu Gminy oraz realizacja zadań wynikających z procedury uchwalonej przez Radę;
31) wydawanie zaświadczeń o prowadzeniu gospodarstwa rolnego, o nie zaleganiu
w opłatach z tytułu podatków i opłat oraz innych wydawanych na podstawie posiadanej ewidencji podatkowej;
32) prowadzenie ewidencji podatku VAT;
33) aktualizacja ewidencji podatkowej na podstawie informacji przekazywanych ze Starostwa powiatowego;
34) załatwianie spraw w zakresie przyznawania i naliczania dodatków mieszkaniowych, w tym:
a) prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie decyzji w sprawie
przyznawania dodatków mieszkaniowych, zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym ustalanie należnych dodatków,
b) analiza potrzeb w zakresie niezbędnych środków na zabezpieczenie należnych wypłat dodatków mieszkaniowych, sporządzanie wniosków do Wojewody o udzielenie dotacji zgodnie z zapotrzebowaniem oraz rozliczanie tych dotacji.
35) realizacja i przestrzeganie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych;
36) prowadzenie spraw związanych z realizacją Funduszu Sołeckiego.
36) załatwianie spraw w zakresie Ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów