Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bełchatowie, zwane dalej „PCPR”, wykonuje zadania Powiatu Bełchatowskiego (w tym administracji rządowej) w zakresie pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie, wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych oraz inne określone przepisami prawa. Celem realizacji zadań w strukturach PCPR wyodrębniono następujące zespoły:
l. Zespół do spraw pomocy społecznej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie, którego przedmiotem działania jest realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 12 marca 2004 r.
o pomocy społecznej oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy
w rodzinie, a w szczególności:
1) koordynowanie realizacji „ Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie w Powiecie Bełchatowskim na lata 2011- 2015”, w tym prowadzenie programów korekcyjno-edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc
w rodzinie,
2)praca socjalna, w szczególności z osobami usamodzielnianymi, w tym prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz
na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci
i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie , domy dla matek z małoletnimi dziećmi
i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze oraz osobom usamodzielnianym na podstawie art. 240 ust.1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
3)pomoc osobom mającym trudności w integracji ze środowiskiem, które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą – opracowywanie i realizacja indywidualnych programów integracji,
4)prowadzenie spraw związanych z umieszczaniem osób w mieszkaniach chronionych
i domach dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży,
5) współpraca i nadzór nad domami pomocy społecznej oraz przygotowywanie dokumentów niezbędnych do wydania decyzji o umieszczaniu osób w domach pomocy społecznej,
6) nadzór i koordynowanie prawidłowej realizacji zadań z zakresu prowadzenia ośrodka interwencji kryzysowej , w tym poradnictwa specjalistycznego i schronienia,
7)sporządzanie oceny zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej,
8)podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
2. Zespół do spraw pieczy zastępczej, którego przedmiotem działania jest realizacja zadań określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, a w szczególności:
1) zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
2) organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka , dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego wraz z wydawaniem właściwych opinii,
3) prowadzenie rejestru danych, o osobach: zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o osobach pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka,
4) dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej,
5) zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających,
6) przygotowywanie dokumentacji i skierowań dzieci do instytucjonalnej pieczy zastępczej,
7) realizacja zadań z zakresu administracji rządowej, a w szczególności wynikających
z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
8) opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych oraz opracowywanie corocznego sprawozdania z efektów pracy,
3. Zespół do spraw rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych, którego przedmiotem działania jest realizacja zadań określonych w ustawie z dnia27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych, a w szczególności:
1) prowadzenie spraw związanych z rehabilitacją społeczną osób niepełnosprawnych , a w szczególności z dofinansowaniem :
a)uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b)sportu, kultury, rekreacji i turystki osób niepełnosprawnych,
c)zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d)likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych,
w zawiązku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
e)rehabilitacji dzieci i młodzieży,
f)kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
2)nadzór nad działalnością warsztatów terapii zajęciowej,
3)podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności,
w tym opracowywanie i realizacja programów osłonowych,
4)opracowywanie dokumentacji niezbędnej do ogłaszania otwartych konkursów ofert
na realizację zadań z zakresu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych oraz nadzór wykonania umów jak i rozliczenia przyznanych dotacji,
5)prowadzenie Ośrodka Informacji Osób Niepełnosprawnych, udzielającego
i upowszechniającego informacje służące wyrównywaniu szans osób niepełnosprawnych
w społeczeństwie, a w szczególności informowanie o:
a)prawach osób niepełnosprawnych, w tym wynikających z kodeksu pracy,
b)możliwościach wsparcia finansowego i rzeczowego osób niepełnosprawnych wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych,
c)systemowych rozwiązaniach dotyczących: edukacji osób niepełnosprawnych, pomocy społecznej i zabezpieczenia społecznego, rehabilitacji leczniczej i leczenia, wsparcia osób niepełnosprawnych,
d) instytucjach wsparcia najbliższych miejsca zamieszkania osoby niepełnosprawnej,
e) organizacjach zrzeszających i działających na rzecz osób niepełnosprawnych oraz oferowanych przez nie formach pomocy,
4. Zespół do spraw świadczeń, który na podstawie przepisów prawa w szczególności wykonuje następujące zadania:
1)przyjmowanie wniosków/dokumentów w sprawie świadczeń, dodatków
i dofinansowania do wypoczynku dla dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej,
2) sporządzanie projektów decyzji administracyjnych w sprawach :
a) odpłatności osób (skierowanych do dnia 31 grudnia 2004r.) za pobyt w domach pomocy społecznej,
b) finansowania świadczeń pieniężnych na dzieci umieszczone w rodzinnych formach pieczy zastępczej,
c) finansowania pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne,
d)przyznania pomocy pieniężnej osobom które otrzymały status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą,
e)przyznania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie , domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze,
f)zmiany, uchylenia decyzji w związku z marnotrawieniem przyznanego świadczenia lub zawieszenia pomocy na kontynuowanie nauki,
g)odpłatności za pobyt w mieszkaniach chronionych,
2) sporządzanie projektów porozumień z innymi powiatami w sprawach odpłatności za pobyt dzieci z terenu innego powiatu przebywających w rodzinnej i instytucjonalnej pieczy zastępczej na terenie Powiatu Bełchatowskiego,
3) sporządzanie projektów umów z rodzinami zastępczymi zawodowymi, rodzinami pomocowymi i rodzinnymi domami dziecka,
4) sporządzanie projektów dokumentów wydatków ponoszonych przez gminy za pobyt dzieci w pieczy zastępczej,
5) prowadzenie niezbędnej dokumentacji i sporządzanie projektów umów lub decyzji administracyjnych dotyczących :
a) obowiązku zwrotu nienależnie pobranego świadczenia lub innych nienależności ,
b) odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu w części albo całości nienależnie pobranego świadczenia,
6) przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji, o której mowa w art. 193 ust. 8 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej,
7)przygotowywanie projektów powództw o zasądzenie świadczeń alimentacyjnych,
5. Do zadań Zespołu do spraw finansowo – ekonomicznych, który na podstawie przepisów prawa w szczególności wykonuje następujące zadania:
1) wykonywanie określonych przepisami prawa obowiązków w zakresie rachunkowości
i finansów publicznych,
2) prowadzenie spraw związanych z planowaniem i realizacją budżetu, w tym środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Europejskiego Funduszu Społecznego i innych w ramach realizowanych projektów i popisanych umów, wraz
z zapewnieniem przestrzegania zasad ewidencji środków i bieżącej kontroli realizacji
i wykonania budżetu,
3) prowadzenie ewidencji wydatków i obsługi finansowo- księgowej realizowanych zadań,
4) sporządzanie sprawozdawczości finansowej,
5) prowadzenie wydatków osobowych i rozliczeń płacopochodnych, obsługa kasowa,
6) egzekwowanie należności budżetu w zakresie realizowanych zadań.
6. Do zadań Zespołu do spraw administracyjno-gospodarczych, który na podstawie przepisów prawa w szczególności wykonuje następujące zadania:
1)administrowanie mieniem oraz sprawowanie nadzoru i kontroli nad mieniem PCPR,
w tym prowadzenie ksiąg inwentarzowych, wykazów wyposażenia,
2) nadzór nad zapewnieniem właściwego bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych w PCPR, a w szczególności prowadzenie dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz wnioskowanie do Dyrektora o zapewnienie środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych, odpowiednią do zagrożeń oraz kategorii danych objętych ochroną,
3)prowadzenie sekretariatu, a w szczególności:
a)przyjmowanie i nadawanie korespondencji, obsługa centrali telefonicznej,
b)protokołowanie i obsługa narad, posiedzeń komisji i zespołów;
c)powielanie, przepisywanie pism i innych materiałów,
d)obsługa poczty elektronicznej,
4)prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo – technicznym oraz konserwacją wyposażenia PCPR, w tym sporządzanie i prowadzenie dokumentacji
w ramach zamówień publicznych oraz dokonywanie zaopatrzenia materiałowego PCPR,
5) prowadzenie składnicy akt PCPR,
6) prowadzenie spraw z zakresu kadr :
9)przygotowywanie projektów umów i pism w zakresie prowadzonych spraw oraz zabezpieczenie PCPR w zakresie bhp, p-poż,
10) prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowisko pracy,
12)prowadzenie aktualizacji danych na stronach teleinformatycznych, w tym BIP PCPR.”;
Zadania wspólne dla wszystkich Zespołów:
1) współpraca z instytucjami, jednostkami samorządowymi i rządowymi, organizacjami pozarządowymi , osobami prawnymi i jednostkami organizacyjnymi działającymi na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej , stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania , jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie polityki społecznej,
2) właściwe przyjmowanie interesantów oraz udzielanie im wyczerpujących informacji
i wyjaśnień o okolicznościach faktycznych i prawnych mogących mieć wpływ na sposób załatwienia sprawy.