wyszukiwanie zaawansowane

Strona Podmiotowa: Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Przesmykach

STANOWISKO PRACY - INFORMACJE SZCZEGÓŁOWE

Komórka organizacyjna:
Symbol stanowiska:
Nazwa stanowiska:

Zadania realizowane na stanowisku pracy:

I. Zadania na stanowisku pracy st. pracownik socjalny – rejon I:

Do zadań pracownika socjalnego należy realizacja zadań wynikających z Regulaminu

Organizacyjnego Ośrodka, ustawy o pomocy społecznej oraz innych ustaw w szczególności:

1) Prowadzenie pracy socjalnej mającej na celu pomoc osobom i rodzinom we wzmacnianiu lub odzyskiwaniu zdolności do funkcjonowania w społeczeństwie poprzez pełnienie odpowiednich ról społecznych oraz tworzenie warunków sprzyjających temu celowi.

2) Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń; opracowywanie na tej podstawie materiałów dotyczących przygotowania Oceny Zasobów Pomocy Społecznej na rok następny.

3) Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej; skuteczne posługiwanie się przepisami prawa w realizacji tych zadań.

4) Pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy poprzez bezpośrednie informowanie klienta.

5) Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspakajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych oraz szerokie stosowanie we współpracy z klientem formy kontraktu socjalnego.

6) Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami oraz jednostkami udzielającymi wsparcia rodzinie m.in. PCPR, Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Posterunkiem Policji, Sądem Rejonowym, Zespołami Szkół, Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Zespołem Interdyscyplinarnym w celu przeciwdziałania przemocy, ograniczania patologii i zapobiegania skutkom negatywnych zjawisk społecznych.

7) Inicjowanie nowych form pomocy osobom i rodzinom mających trudną sytuację życiową oraz inspirowanie powołania instytucji świadczących usługi służące poprawie sytuacji takich osób i rodzin.

8) Współuczestniczenie w inspirowaniu, opracowaniu, wdrożeniu oraz realizacji rządowych, resortowych i lokalnych programów pomocy społecznej ukierunkowanych na podniesienie jakości życia.

9) Praca w przydzielonym rejonie działania, sporządzanie wywiadów środowiskowych i kontraktów socjalnych dla celów pomocy społecznej i dla celów projektów systemowych.

10) Prowadzenie postępowań w sprawie przyznania świadczeń z pomocy społecznej, realizacji świadczeń pieniężnych, usług i świadczeń w naturze i bieżące uzupełnianie danych w systemie informatycznym POMOST.

11) Prowadzenia postępowań związanych z kierowaniem do domów pomocy społecznej i lokalnych ośrodków wsparcia.

12) Wykonywanie działań z zakresu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną:

- Opracowywanie i realizacja indywidualnych planów pomocy rodzinie we współpracy z członkami rodziny

- Podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;

- Wydawanie opinii o rodzinie i jej członkach na wniosek sądu lub innych uprawnionych organów;

- Dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny i monitorowanie jej funkcjonowania w środowisku,

13) Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dotyczących przyznania/odmów świadczeń pomocy społecznej.

14) Prowadzenie rejestru wydanych decyzji z podziałem na poszczególne rodzaje świadczeń.

15) Prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych.

16) Prowadzenie ewidencji pomocy w postaci pracy socjalnej oraz świadczeń w naturze i w usługach.

17) Współpraca z PKPS, organizacja i prowadzenie dokumentacji związanej z realizacją unijnego programu PEAD dotyczącego dystrybucji artykułów żywnościowych.

18) Przekazywanie do archiwum, zgodnie z instrukcją kancelaryjną dokumentacji dotyczącej pomocy społecznej.

19) Organizacja i prowadzenie spraw dotyczących realizacji prac społecznie użytecznych.

20) Współpraca w ramach Zespołu Interdyscyplinarnego.

21) Współpraca z organizatorami wypoczynku dzieci i młodzieży w zakresie kierowania na formy wypoczynku dzieci z grup ryzyka.

22) Pełnienie zastępstwa w czasie nieobecności w pracy pracownika socjalnego rejonu II.

23) Wykonywanie zarządzeń i innych poleceń służbowych kierownika.

24) Przy znakowaniu spraw należy używać symbolu GOPS.PS.



II. Obowiązki i uprawnienia pracownika samorządowego:



Poza wymienionymi obowiązkami na poszczególnych stanowiskach pracy, do zadań pracownika samorządowego należy:

1) Przestrzeganie zasad etyki zawodowej przy wykonywaniu zadań.

2) Należyte i terminowe wykonywanie powierzonych czynności przy wykorzystaniu wymaganej wiedzy fachowej.

3) Znajomość aktów normatywnych niezbędnych do prawidłowego załatwiania spraw.

4) Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.

5) Wnikliwe, terminowe i bezstronne załatwianie spraw klientów Ośrodka.

6) Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze zwierzchnikami, współpracownikami oraz klientami pomocy społecznej.

7) Zachowanie się z godnością w miejscu pracy, dbałość o porządek oraz właściwe zabezpieczenie powierzonych dokumentów służbowych, materiałów oraz mienia Ośrodka.

8) Wykazywanie inicjatywy w podejmowaniu spraw i problemów wynikających w toku pracy i występowanie z wnioskami do Kierownika.

9) Terminowe i sumienne wykonywanie poleceń Kierownika.

10) Udział w szkoleniach i samokształcenie, w celu pogłębienia wiedzy niezbędnej do prawidłowego wykonywania obowiązków.

11) Przestrzeganie dyscypliny pracy, ustalonego porządku, przepisów i zasad BHP oraz przepisów przeciwpożarowych.

12) Noszenie identyfikatora zawierającego imię i nazwisko, oraz zajmowane stanowisko,

13) Przestrzeganie ustawy o ochronie danych osobowych, a mianowicie -

a) zapoznanie się i przestrzeganie przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych tj.:

- Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.) wraz z rozporządzeniami wykonawczymi oraz przepisami wewnętrznymi Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przesmykach opisanymi w Polityce Bezpieczeństwa Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przesmykach i Instrukcji określającej sposób zarządzania systemami informatycznymi służącymi do przetwarzania danych osobowych.

b) zapewnienie bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych przed

nieuprawnionym dostępem, zniszczeniem lub modyfikacją,

c) zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz sposobów ich zabezpieczenia zarówno w czasie zatrudnienia, jak i po jego ustaniu.

Niedopełnienie obowiązków wymienionych w pkt. 13 skutkuje odpowiedzialnością pracownika wynikającą z przepisów Regulaminu Organizacyjnego, Kodeksu pracy oraz Ustawy o ochronie danych osobowych.



III. Przepisy regulujące prawa i obowiązki pracowników Ośrodka:

1) Regulamin Organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przesmykach stanowiący załącznik do Zarządzenia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Przesmykach Nr 2/2012 z dnia 16 kwietnia 2012 r.

2) ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 182 z późn. zm.);

3) ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2005r., Nr 180, poz. 1493 z późn. zm.);

4) ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 135 z późn. zm.);

5) ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 1356 z późn. zm.);

6) ustawa z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2013r., poz. 1456 z późn.zm.);

7) ustawy z dnia 7 września 2007r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 1228 z późn. zm.);

8) ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz. U. z 2002r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.);

9) ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy ( Dz.U. z 2010 r. Nr 249, poz. 1655);

10) ustawa z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2008r., Nr 223, poz 1458);

11) ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 1990r., Nr 32 poz.191 z późn. zm.);

12) ustawa z dnia 22 stycznia 1999r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2010r., Nr 182 poz.1228);

13) ustawa z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009r., Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.);

14) ustawa z dnia 29 stycznia 2004r. prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. 2013r., poz. 907 z późn. zm.);

15) Inne ustawy i akty prawne związane z realizacją zadań.

Osoby zatrudnione na stanowisku:

Informacje o dniach i godzinach przyjmowania w sprawach skarg i wniosków:

    Informacje systemowe

Osoba odpowiedzialna za udostępnienie informacji w BIP
Osoba odpowiedzialna za wytworzenie lub treść informacji
Data wytworzenia informacji 2007-07-27
Data udostępnienia informacji 2007-07-27