Pracą referatu kieruje Skarbnik Gminy, który pełni funkcję Głównego Księgowego Budżetu.
Do zadań Referatu Finansowego należą sprawy związane z gospodarka finansową gminy
i poboru należności budżetowych, a w szczególności:
A. w sprawach finansowych:
1/ planowanie budżetowe,
2/ wykonywanie budżetu oraz przeprowadzanie kontroli finansowej i rewizji gospodarczej,
3/ koordynowanie i przeprowadzanie kontroli wewnętrznej w jednostkach podległych Radzie Gminy,
4/ prowadzenie rachunkowości budżetowej, pozabudżetowej i podatkowej oraz sporządzanie sprawozdań,
5/ wykonywanie innych zadań zastrzeżonych do kompetencji Zarządu Gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6/ współdziałanie z innymi jednostkami organizacyjnymi, organami w zakresie wykonywania zadań,
7/ nadzór nad rachunkowością jednostek budżetowych i zakładów budżetowych wykonujących budżet Rady Gminy,
8/ nadzór ogólny i koordynacja zadań w zakresie gospodarki pozabudżetowej,
9/ sprawowanie nadzoru nad prowadzeniem gospodarki materiałowej OC,
10/ zapewnienie odpowiednich środków finansowych na konserwację, eksploatację sprzętu
OC oraz urządzeń i środków systemu alarmowania a także szkolenia.
B. w zakresie gospodarki budżetowej:
1/ opracowywanie projektów uchwał w sprawie budżetu na dany rok oraz projektów uchwał
w sprawie zatwierdzenia sprawozdań z wykonania tego budżetu i podziału nadwyżki budżetowej,
2/ opracowywanie planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej zleconych gminie i zadań powierzonych,
3/ prowadzenie spraw związanych z zaciąganiem kredytów dla gminy,
4/ instruktaż oraz nadzór i koordynacja prac związanych z opracowywaniem projektu budżetu i planów pozabudżetowych oraz szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetowych,
5/ analiza i ocena opracowywanych przez referaty /jednostki równorzędne/ Urzędu wycinków projektu budżetu wraz z planami finansowymi,
6/ czuwanie nad prawidłowym przebiegiem wykonania budżetu, nad zachowaniem równowagi budżetowej oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej,
7/ opracowywanie okresowych informacji o przebiegu wykonania planu dochodów i wydatków budżetowych, sprawozdań analitycznych z wykonania budżetu oraz sprawozdań o dokonanych zmianach w budżecie,
8/ przygotowywanie projektów uchwał oraz projektów decyzji Wójta w sprawie zmian w budżecie w zakresie ustalonym przepisami,
9/ sprawowanie nadzoru nad gospodarką środkami funduszów celowych, zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie,
10/ ustalanie wpłat do budżetu dla jednostek gospodarki pozabudżetowej oraz prowadzenie kontroli w tym zakresie,
11/ instruktaż i koordynacja prac w zakresie wykonywania budżetu,
12/ prowadzenie szczegółowej ewidencji zmian limitów zatrudnienia i funduszu płac,
13/ prowadzenie spraw w zakresie orzecznictwa dotyczących naruszenia dyscypliny budżetowej,
14/sprawowanie nadzoru nad gospodarką finansową organów samorządu mieszkańców.
C. w zakresie podatków i opłat terenowych i zobowiązań pieniężnych od rolników:
1/ wymiar i pobór zobowiązań pieniężnych od rolników, składki na FUSR oraz podatków i opłat terenowych,
2/ wymiar i pobór podatków i opłat terenowych stosownie do obowiązujących przepisów,
3/ załatwienia odwołań, podań i wniosków z zakresu podatków i opłat wnoszonych przez podmioty gospodarki uspołecznionej i nieuspołecznionej,
4/ planowanie podatków i nie podatkowych należności budżetowych od ludności, analiz wykonania tych planów, a także sporządzanie sprawozdań w tym zakresie,
5/ sprawy obniżania i podwyższania podatku gruntowego według zasad określonych w przepisach szczegółowych,
6/ opracowywanie decyzji dotyczących ulg i umorzeń w opłacie zobowiązań podatkowych od ludności w granicach uprawnień.
7/ współdziałanie z:
Izbą Skarbową, Urzędem Skarbowym i Regionalną Izbą Obrachunkową – powołanymi do ścigania i zwalczania przestępczości gospodarczej,
Wydziałem rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa oraz inspektoratem PZU
Oraz ZUS w zakresie wymiaru zobowiązań pieniężnych od rolników i składki emerytalnej.
D. w zakresie księgowości i rewizji:
1/ prowadzenie rachunkowości podatków i opłat oraz należności finansowych,
2/ kontrola prawidłowości dyspozycji w zakresie wykonywania budżetu pod względem zgodności z planami i zasadami dyscypliny budżetowej,
3/ współdziałania z innymi jednostkami organizacyjnymi Urzędu i oddziałami banków w zakresie spraw finansowo-księgowych,
4/ prowadzenie ewidencji syntetycznej i analitycznej w tym:
majątku trwałego i przedmiotów nietrwałych w użytkowaniu Urzędu,
5/ prowadzenie urządzeń syntetycznych i analitycznych księgowości wydatków budżetowych i środków pozabudżetowych,
6/ sporządzanie sprawozdań finansowych i bilansów,
7/ dochodzenie roszczeń oraz terminów ścigania prawomocnie zaoszczędzonych należności,
8/ zabezpieczanie dokumentów księgowych, ksiąg rachunkowych oraz sprawozdań finansowych,
9/ gospodarka mandatami karnymi,
10/ prowadzenie gospodarki kasowej w Urzędzie,
11/ zapewnianie środków finansowych na realizację zadań wynikających z programu ochrony przeciwpożarowej,
12/ prowadzenie całości spraw finansowych w jednostkach organizacyjnych podporządkowanych Radzie Gminy,
13/ prowadzenie spraw z zakresu zaopatrzenia emerytalnego, rentowego i wypadków rolników.
E. w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz lokalami użytkowymi:
1/ Prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umów najmu,
2/ przygotowywanie projektów stawek czynszu za lokale mieszkalne i lokale użytkowe.