Pracą referatu kieruje kierownik.
Do referatu Gospodarczego i Rolnictwa należą sprawy gospodarki komunalnej, budownictwa
mieszkaniowego, ochrony środowiska, ochrony przeciwpożarowej, gospodarki gruntami,
administrowanie mieniem komunalnym, rolnictwa, prowadzenie ewidencji działalności
gospodarczej, zamówień publicznych, prowadzenie spraw z zakresu kultury fizycznej
i sportu, turystyki i promocji, a w szczególności:
A. w zakresie spraw gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
1. nadawanie numeracji porządkowej nieruchomości,
2. skreślony,
3. skreślony,
4. skreślony,
5. skreślony,
6. zajmowanie nieruchomości na cele wojskowe i obronne,
7. współudział w sprawach związanych z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym i obsługa komitetu przeciwpowodziowego.
B. w zakresie ochrony środowiska:
1. skreślony,
2. wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów nieruchomości,
3. ustanawianie ograniczeń co do czasu pracy lub korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu stwarzających dla środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji,
4. wymierzanie kar pieniężnych na samowolne usuwanie drzew lub krzewów,
5. skreślony,
6. ustanawianie parku wiejskiego.
C. w zakresie planowania przestrzennego:
1. sporządzanie projektów planu zagospodarowania przestrzennego terenów, podawanie do publicznej wiadomości ich treści, zbieranie uwag i organizowanie konsultacji,
2. ustalanie lokalizacji inwestycji oraz ich realizacji, rejestracja i określanie zobowiązań partycypacyjnych inwestorów na rzecz gminy,
3. udzielanie wskazań lokalizacyjnych z odniesieniem do inwestycji o znaczeniu lokalnym,
4. wydawanie decyzji o ustaleniu lokalizacji oraz prowadzenie ich rejestru,
5. opracowywanie programów czynów społecznych oraz koordynowanie działań w tym zakresie,
6. skreślony,
D. w zakresie rolnictwa, leśnictwa i gospodarki gruntami:
1. określanie warunków wyłączania gruntów z produkcji na cele nierolnicze i nieleśne oraz naliczanie należności z tego tytułu,
2. sprawowanie administracji w zakresie łowiectwa i współdziałanie z kołami łowieckimi w tym zakresie,
3. sporządzanie projektu programu rolniczego lub leśnego wykorzystania gruntów i prowadzenie wszelkich prac związanych z jego realizacją,
4. prowadzenie wszelkich spraw związanych ze sprzedażą nieruchomości,
5. przeciwdziałanie nieformalnemu obrotu ziemią,
6. tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy gminy i wyposażenie ich w urządzenia komunalne oraz niezbędne sieci uzbrojenia terenu,
7. składanie oświadczeń o wykonaniu pierwokupu,
8. gospodarowanie środkami Funduszu Gospodarki Gruntami,
9. zarządzanie gruntami, które nie zostały oddane w zarząd, użytkowanie lub użytkowanie wieczyste,
10.prowadzenie spraw związanych z nadaniem lub pozbawieniem prawa wieczystego użytkowania działek,
11. prowadzenie spraw przekazywania gruntów państwowych jednostkom organizacyjnym w zarząd,
12. ustalanie cen za grunty, budynki, lokale i urządzenia,
13. opracowywanie planów i gospodarowanie środkami Funduszu Socjalnego Wsi,
14. prowadzenie spraw związanych z chorobami zakaźnymi zwierząt i współpraca w tym zakresie ze służbami weterynaryjnymi,
15. prowadzenie spraw związanych z ochroną roślin przed chorobami, szkodnikami i chwastami,
16. kontrola rolniczego wykorzystania gruntów,
17. organizowanie i przeprowadzanie spisów rolnych, opracowywanie innych danych statystycznych z zakresu rolnictwa,
18. sprawy Państwowego Funduszu Ziemi.
E. w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
1. opracowywanie programów ochrony przeciwpożarowej,
2. zapewnianie strażom pożarnym:
-środków alarmowania i łączności,
-pomieszczeń, wyposażenia, sprzętu i urządzeń przeciwpożarowych, specjalnej
odzieży i umundurowania,
-środków transportowych do akcji ratowniczej i ćwiczeń,
3. zapewnianie realizacji zadań ochrony przeciwpożarowej w oddziałach obrony cywilnej,
4. przygotowywanie i organizowanie działalności kontrolnej w jednostkach gospodarki nieuspołecznionej,
5. prowadzenie terenowych i zakładowych OSP,
6. współdziałanie z komendą rejonową straży pożarnych w zakresie realizacji zadań ochrony przeciwpożarowej na terenie gminy.
F. w zakresie dróg gminnych:
1. budowa, modernizacja, utrzymanie i ochrona dróg i mostów gminnych,
2. utrzymanie letnie i zimowe dróg gminnych,
3. współdziałanie z Rejonem Dróg, wydziałem komunikacji oraz Krajową Państwową Komunikacją Samochodową,
4. współpraca z Rejonem Energetycznym w zakresie oświetlenia ulicznego,
5. nadzór nad utrzymaniem porządku i czystości na drogach i chodnikach.
G. w zakresie kultury fizycznej, sportu, turystyki i promocji:
1. współdziałanie w rozwoju kultury fizycznej na terenie gminy,
2. współpraca z placówkami oświatowymi, instytucjami kultury oraz stowarzyszeniami i organizacjami w zakresie upowszechniania kultury fizycznej,
3. współorganizowanie gminnych szkolnych imprez sportowych, zgodnie z kalendarzem imprez,
4. nadzorowanie i kontrolowanie działalności organizacji, stowarzyszeń kultury fizycznej,
5. koordynowanie współpracy przygranicznej Gminy,
6. realizacja programów wynikających z uczestnictwa Gminy w związkach międzygminnych,
7. opracowanie i realizacja elementów kampanii promocyjnej Gminy,
8. udział w targach i wystawach w celu promocji Gminy.
H. w zakresie mienia komunalnego:
Prowadzenie całości praw mienia komunalnego oraz ksiąg w tym zakresie.
I. w zakresie spraw powierzonych:
1. skreślony,
2. skreślony,
3. Wydawanie zezwoleń na wykorzystywanie dróg w sposób szczególny w odniesieniu do imprez odbywających się na obszarze gminy.
J. stosowanie ustawy o zamówieniach publicznych oraz prowadzenie rejestru
zamówień publicznych.