Rada Powiatu rozpatruje skargi dotyczące zadań i działalności Starosty, Zarządu Powiatu, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu, za wyjątkiem spraw należących do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Rada Powiatu rozpatruje wnioski oraz petycje składane przez obywateli. Skardze, wnioskowi oraz petycji Przewodniczący Rady nadaje bieg, a w szczególności kieruje niezwłocznie do organu lub osoby, której skarga, wniosek lub petycja dotyczy celem ustosunkowania się do ich treści, jednocześnie wyznaczając termin na udzielenie odpowiedzi. Starosta, Zarząd Powiatu, kierownicy powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu składają stosowne informacje dotyczące skargi, wniosku lub petycji w formie pisemnej, z załączeniem dokumentów mogących stanowić dowód w sprawie. Przewodniczący Rady kieruje skargę, wniosek lub petycję wraz z odpowiedzią do Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, celem zbadania skargi, wniosku i petycji oraz przygotowania projektu uchwały Rady wraz z uzasadnieniem lub odpowiedzi na wniosek lub petycję. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji w projekcie uchwały lub odpowiedzi wypowiada się co do zasadności skargi, wniosku lub petycji. Ustalenia Komisji Skarg, Wniosków i Petycji zawierają odpowiednio propozycje :
1) uznanie skargi, wniosku lub petycji za bezzasadne wraz z uzasadnieniem prawnym i faktycznym,
2) uznanie skargi, wniosku lub petycji za zasadne w całości lub części, a także w przypadku skargi wraz z wykazaniem uchybień w działaniu osób lub organów oraz zaleceń, co do osoby i organu zobowiązanego do usunięcia uchybień. Propozycja uchwały Rady uznająca skargę, wniosek lub petycję za zasadną w części, zawiera dodatkowo uzasadnienie prawne i faktyczne tych części skargi, wniosku lub petycji, które uznano za bezzasadne. Jeżeli Komisja Skarg, Wniosków i Petycji stwierdzi, iż Rada nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji przekazuje je niezwłocznie Radzie celem podjęcia uchwały o przekazaniu ich organowi właściwemu.
Komisja opracowuje projekt uchwały wraz z uzasadnieniem w terminie zapewniającym załatwienie skargi, wniosku lub petycji zgodnie z ustawą z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego lub ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach.
Jeżeli zajęcie stanowiska przez Radę nie będzie możliwe w terminie ustawowym, Przewodniczący Rady informuje stronę o przyczynie zwłoki, wskazując przewidywany termin rozpatrzenia skargi, wniosku lub petycji.
Korespondencję w sprawie skarg, wniosków i petycji prowadzi i podpisuje Przewodniczący Rady zachowując zasady i terminy określone w Kodeksie postępowania administracyjnego lub ustawie o petycjach. Do odpowiedzi na skargę, wniosek lub petycję dołącza się uchwałę wraz z uzasadnieniem.