Wydział Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami realizuje zadania z zakresu:
1) opracowywania planów finansowych oraz sporządzania sprawozdań finansowych i rzeczowych dla zadań realizowanych w działach 010, 700, 710 w tym finansowanych z dotacji budżetu państwa;
2) zlecania, nadzoru i odbiorów prac geodezyjnych, klasyfikacyjnych, scaleń i wymiany gruntów oraz szacunków nieruchomości;
3) prowadzenia ewidencji gruntów i budynków, w tym sporządzania i wydawania wypisów i wyrysów, wydawania decyzji administracyjnych i wprowadzania zmian do operatu ewidencji gruntów i budynków;
4) modernizacji ewidencji gruntów i budynków;
5) prowadzenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów;
6) scaleń i wymian gruntów;
7) współudział w tworzeniu i utrzymaniu teleinformatycznego zintegrowanego systemu informacji o nieruchomościach;
8) sporządzania gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków;
9) prowadzenia rejestru cen i wartości nieruchomości;
10) orzekania o zwrocie działek siedliskowych i dożywotniego użytkowania;
11) zakładania osnów szczegółowych;
12) zakładanie i prowadzenie w systemie teleinformatyczny dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1: 500 do 1: 5000 zharmonizowanych z innymi bazami danych;
13) przeprowadzania powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowywania i prowadzenia map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości;
14) ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych;
15) tworzenia, prowadzenia i udostępniania baz danych w systemie teleinformatycznym, obejmujących zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej;
16) gromadzenia i prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz przygotowania i udostępniania dokumentów i materiałów z tego zasobu;
17) obsługi zgłoszeń prac geodezyjnych i zamówień na materiały geodezyjne i kartograficzne;
18) kontroli i przyjmowania do Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej opracowań geodezyjnych i kartograficznych, sporządzanych przez jednostki wykonawstwa geodezyjnego i klasyfikacyjnego;
19) aktualizacji zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
20) prowadzenia banku osnów poziomych i wysokościowych;
21) koordynacji usytuowania projektowych sieci uzbrojenia terenu;
22) gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa oraz powiatu, w tym nabywanie na własność, oddawanie w wieczyste użytkowanie, oddawanie w trwały zarząd i zamiana
nieruchomości;
23) zawierania umów dzierżawy, najmu, użyczenia nieruchomości Skarbu Państwa oraz Powiatu;
24) organizowania, ogłaszania i przeprowadzania przetargów na sprzedaż nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
25) sprzedaży bezprzetargowej nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
26) aktualizacji opłat rocznych z tytułu wieczystego użytkowania i trwałego zarządu nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
27) wnioskowania i opiniowania podziałów nieruchomości Skarbu Państwa oraz powiatu;
28) wywłaszczania nieruchomości oraz ustalania odszkodowania za wywłaszczone nieruchomości;
29) udzielania zezwoleń na zajęcie nieruchomości;
30) orzekania o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości;
31) nabywania nieruchomości w drodze umowy na rzecz Skarbu Państwa i Powiatu;
32) orzekania w drodze decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości Skarbu Państwa i Powiatu;
33) ustalania odszkodowania za grunty zajęte pod drogi publiczne – gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe;
34) przygotowywania dokumentacji do wyodrębniania lokali, w tym ustalanie udziałów w nieruchomości wspólnej;
35) nabywania przez Skarb Państwa i Powiat własności nieruchomości w zamian za zaległości podatkowe;
36) przejmowania od PKP mienia nieodpłatnie na rzecz Skarbu Państwa lub Powiatu;
37) stwierdzania w drodze decyzji o przejściu gruntów pokrytych powierzchniowymi wodami płynącymi do zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz o przejściu wód i gruntów pod wodami stanowiącymi własność Skarbu Państwa w trwały zarząd właściwym urzędom;
38) ograniczanie w drodze decyzji sposobu korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacyjnej;
39) ewidencjonowanie nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu wchodzących w skład zasobu;
40) prowadzenie rejestrów nieruchomości Skarbu Państwa i powiatu oddanych w użytkowanie wieczyste i trwały zarząd;
41) sporządzenie sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości skarbu Państwa;
42) ujawnienie w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego w tym sporządzanie wykazów nieruchomości;
43) sprzedaż osobom uprawnionym mieszkań Skarbu Państwa, będących w trwałym zarządzie jednostek organizacyjnych;
44) ustalenie, które nieruchomości stanowiły wspólnotę gruntową bądź mienie gminne a także wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz wykazu obszaru gospodarstw przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie;
45) oraz inne zlecone przez osobę sprawującą bezpośredni nadzór nad pracą wydziału.